lördag, januari 17, 2009

Kanelbullar

Lördagsmorgon och jag är jäkligt sugen på kanelbullar. Satt länge i soffan och funderade på om jag verkligen skulle baka, nybakta bullar är ju inte jättelätta att motstå. Men så fick det bli! Använde receptet som stog på baksidan av mjölpåsen och smaksatte med smör, socker, kanel och lite vaniljsocker.

75 g smör
2,5 dl mjölk
25 g (½ pkt) jäst
0,5 dl socker
1 krm salt
1 tsk kardemumma (stött eller malen)
400 g vetemjöl

Fyllning:
50 g rumstempererat smör
0,5 dl socker
1 msk kanel
1 tsk vaniljsocker

Till pensling:
1 ägg
1 tsk vatten
pärlsocker

- Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken, värm till 37 grader.
- Smula jästen i en degskål och häll över degvätskan (tillsätt lite först och rör ut jästen, innan du tillsätter resten av degvätskan).
- Tillsätt socker, salt och kardemumma, rör om tills det blandat sig. Tillsätt mjölet, lite i taget och arbeta kraftigt med maskin i ca 5 min, tills degen känns smidig och släpper från bunkens kanter.
- Låt jäsa ca 30 min under bakduk eller plastfolie.
- Rör ihop ingrediernserna till fyllningen.
- Knåda degen smidig på mjölat bakbord, dela degen i två delar och kavla ut till en rektangulär (ca ½ cm tjock).
- Bred fyllningen i ett tunt lager över degen, rulla ihop till en rulle.
- Skär rullen i 10 delar och lägg dem med snittytan uppåt i pappersformar. Låt jäsa under bakduk ca 40 min.
- Pensla bullarna och strö över pärlsocker. Grädda mitt i ugnen (250 grader), i 5-8 min.
-Låt bullarna svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer: