tisdag, januari 13, 2009

Laxrullader

Fick för en tid sedan ett recept av min kära mamma på laxrullader, så när vi var och handlade idag köpte jag en bit färsk lax för att testa detta recept. Det var verkligen kanon! Tyvärr glömde jag ta en bild, men det lär inte vara sista gången jag lagar detta så bild kommer tids nog. Vi åt det med pressad potatis, underbart gott!

Laxrullader
(6 portioner, 12 points/portion)
1 kg färsk lax, tunt skivad
salt, peppar
75 g riven västerbottenost

Sås
2 msk smör
2 msk vetemjöl
1 dl vatten
1 dl vitt vin
1 tärning fiskbuljong
3 dl grädde

Garnering
1 hackad röd lök
räkor (500 g oskalade)
citron
1 burk stenbitsrom

- Salta och peppra laxskivorna
- Gör rullader av laxen genom att lägga lite riven ost i ena änden av laxskivan och rulla ihop till en rulle. Lägg rulladerna i en ugnsfastform.
- Smält smöret i en kastrull, tillsätt vitt vin, fiskbuljong och grädde. Låt koka upp. Blanda vetemjölet med vattnet och red av såsen. Låt koka en liten stund (Passa så att inte såsen bränner vid!)
- Häll såsen över rulladerna och ställ in i ugn, 225 grader i ca 15 min.
- Dekorera med rödlök, dill, skalade räkor, citron och stenbitsrom
- Servera med pressad potatis

Inga kommentarer: