tisdag, november 29, 2016

Lussehjärtan

Nu ska jag dela med mig av ett av mina bästa julfavoriter, lussehjärtan! Formen på lussebullen ger det hela en liten extra dimension och just lussehjärtan är min personliga favorit, men det funkar såklart bra med alla former.

50 g jäst för söta degar
5 dl standard mjölk
200 g rumsvarmt smör
1 g (2 kuvert) saffran
0,5 tsk salt
1,2 dl socker
850 g mjöl
1 ägg

Russin
Uppvispat ägg

- Lägg russin i en skål med vatten.
- Smula jästen i en bunke (jag använder mig alltid av min ankarsrum).
- Ljumma mjölken till 37 grader och blanda med jästen. Tillsätt smör, socker, saffran ägg och salt.
- Tillsätt mjöl, lite i taget och arbeta degen i ca 5 min (låg hastighet på assistenten). Oroa dig inte om degen är kladdig, allt smör gör den ändå lättarbetad efter jäsning.
- Sätt plastfolie över bunken och låt degen jäsa dragfritt i ca 40 min.
- Olja händer och bakskiva med lite olja, stjälp ut degen och dela i 48 delar.
- Rulla degen till en smal "korv" och rulla båda ändarna åt samma håll. Nyp sedan ihop mittendelen så att bullen får formen av ett hjärta.

- Låt jäsa i 20-40 min på en bakpapperklädd ugnsplåt och sätt ugnen på 250 grader. När bullarna jäst färdigt, dekorera med de blötlagda russinen.
- Grädda i mitten av ugnen i 6-7 minuter.
- Pensla med uppvispat ägg så fort de är uttagna ur ugnen. 

Tadaaaa! Nu är du redo för finaste lussefikat


Inga kommentarer: