måndag, oktober 25, 2010

Saffransbullar

det verkar som om många matbloggare börjar bli sugna på julen nu, eller iaf juliga smaker så som pepparkaka och saffran. Så är det även här! Och med en sambo som älskar lussekatter så är det lite tråkigt att dessa bara görs en månad om året. Så i helgen gjorde jag en variant av lussekatter och vanliga bullar, idéen och fyllningen fick jag från Vickan som har Matplatsen.

Jag använde mig dock av mitt vanliga lussekattsrecept till degen, då jag hört (vet inte om det stämmer) att mycket smör och socker gör att saffranssmaken framträder mer. Det här receptet ger 20 bullar och var fantastiskt goda!


75 g smör
2,5 dl mjölk
25 g jäst
1 dl socker
1 tsk salt
0,5 g saffran (1 påse)
1 ägg
ca 400 g vetemjöl

Fyllning:
100 g rumstempererat smör
0,5 dl socker
75 g mandelmassa
0,5 msk vaniljsocker

1 ägg, till pensling
pärlsocker

- Smält smör, tillsätt mjölk och värm till ca 37 grader
- Smula jästen i en bunke, tillsätt socker, salt, saffran och ägg. Rör tills jästen löst sig och tillsätt degspadet.
- Tillsätt mjölet och arbeta degen tills den lossnar från bunkens kanter. Strö över lite mjöl och täck bunken med plastfolie. Låt jäsa ca 40 min.
- Riv mandelmassan och blanda samman med smör, socker och vaniljsocker.
- Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Kavla ut till en rektangulär (ganska tunn) och bred över fyllningen. Rulla ihop och skär i 20 bitar. Lägg i bullformar och låt jäsa i ca 20 min under bakduk.
- Vispa upp ägget och pensla över bullarna. Strö över pärlsocker.
- Grädda mitt i ugnen, 250 grader ~ 8 min. Låt svalna under bakduk.


Inga kommentarer: