lördag, februari 12, 2011

Chokladgâteau igen

Några dagar innan nyår la jag upp ett recept på Chokladgâteau som var vår nyårsefterrätt. Inlägget las upp lite hastigt då det var många som frågade efter det på facebook efter att jag gett mig själv MVG i betyg för efterrätten. Så här kommer receptet igen, på det sätt jag gjorde, då det bara krånglade för mig när jag försökte följa receptet till punkt och pricka.



 






- Orginalreceptet säger att det ska bli 10 st, jag gjorde 16 st och då blev de alldeles lagom stora. (Använder kortsidan av ett A4 som form, istället för långsidan)
- Jag använde Marabous mörka choklad, och jag tycker det är fullt tillräckligt. Gillar du mörk choklad väldigt mkt och tycker att "ju mörkare choklad desto bättre" så testa med en mörkare choklad, men det behövs verkligen inte. Jag skulle dock inte använda blockchoklad eller mjölkchoklad.
- Tänk på att äggula koagulerar vid för höga temperaturer, så var noga med att sjuda anglaise-krämen! Annars blir det som det blev för mig första gången, kokt ägg med grädde...
- Samma sak när äggkrämen skall vändas ner i smält choklad, se till att chokladen inte är för varm, då blir allt en grynig massa!
- Använd stora ägg
- Istället för att göra rundlar av biskvibotten gjorde jag en enda stor botten på en långpanna och använde ett glas för att stansa ut rundlarna.
- När bakelserna skall glaseras använde jag en liten såsslev. Börja hälla chokladen längst kanterna och avsluta med toppen.
- Jag gjorde chokladdekorationer genom att spritsa ut små "nystan" av smält choklad på ett bakplåtspapper och lät dem svalna. Sedan garnerade jag varje bakelse med dem samt silverkulor.

Biskvibotten:
100 g mörk choklad
25 g osaltat smör
3 st äggvitor
3 msk strösocker
1 st äggula

Chokladplatta:
16 Noblesseplattor

Kräm anglaise:
2 dl standardmjölk
2 dl vispgrädde
0,5 dl socker
5 st äggulor

Chokladmousse:
1 1/2 dl av anglaisekrämen
150 g mörk choklad
3 dl vispgrädde

Ebènekräm:
150 g mörk choklad
resten av anglaisekrämen

Chokladglasering:
1 1/2 dl vispgrädde
3/4 dl standardmjölk
70 g flytande glykos
180 g mörk choklad
40 g rumsvarmt osaltat smör

- Gör sexton 3-cm breda remsor på bredden av A4-papper (jag använder OH-plast). Tejpa ihop till cirklar.

Bottnarna:
- Sätt ugnen på 180°. Smält chokladen och smöret
över vattenbad.
- Vispa äggvitan och sockret till fast skum. Rör ned äggulan, låt gå
några varv. När den smälta chokladen och smöret är något varmare än fingervarm, dvs 45 grader häller du i lite av äggblandningen och blandar om. Vänd sedan i resten.
- Bred ut smeten på ett bakplåtspapper.
- Grädda i mitten av ugnen 8-10 min tills smeten stannat.

Kräm anglaise:
- Vispa samman alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull. Sjud under ständig vispning tills blandningen har börjat tjockna (var försiktig med värmen och det går fort på slutet!). Ta krämen från värmen.
- Ta av 1,5 dl av krämen till chokladmoussen.

Chokladmousse:
- Vispa grädden
- Smält chokladen till chokladmoussen. När chokladen är något varmare än fingervarm (45°) blanda ned lite av den ljumma anglaisekrämen du tagit undan, sedan resten av den.
- Vänd ner den vispade grädden i krämen.

Ebènekrämen:
- Smält chokladen till den är något varmare än fingervarm (45°), blanda med resterande del av den ljumma anglaisekrämen. Blanda lite först, sedan
resten.

Hopläggning:
- Lägg plastfilm på en plåt som går in i frysen. Ställ på
pappersringarna.
- Fyll på med chokladmousse. Lägg på en Noblesseplatta. Häll på ebènekrämen. Lägg över en biskvibotten och
ställ in i frysen minst 1 timme och gärna längre.

***Hit kan du förbereda flera dagar i förväg***

- Ta formarna ur frysen och ta bort pappersringarna (om du använder vanligt papper kan du behöva skära loss runt kanten, detta slipper du om du använder OH-plast). Vänd dem upp och ned på plåt med bakplåtspapper.
- Koka upp grädde, mjölk och glykos. Lägg i chokladen i bitar och låt den smälta, när temperaturen är något svalare än fingervarmt (35 grader) vänds smöret ned.
- Häll glasyren över bakelserna så att de täcks. Flytta försiktigt
över till tallrikar. Har de stått längre än 1 timme i frysen bör de
tempereras minst 30 min i rumstemperatur.












Inga kommentarer: