fredag, februari 19, 2010

Kladdkaka a'la Marie

Jakten på den perfekta kladdkakan fortsätter. Idag testades ett recept jag fått av Marie som är med i samma föräldragrupp som vi. Själva kladdkakan är ganska klassisk men toppas med en chokladglasyr. Det känns lite fredagslyxigt, tycker ni inte?

100 g smör
2 ägg
2,25 dl socker
1 dl vetemjöl
3/4 dl kakao
1 tsk vaniljsocker

- Smält smöret och ställ åt sidan.
- Vispa ägg och socker pösigt.
- Häll smöret i äggsmeten och rör om.
- Blanda mjöl, kakao och vaniljsocker. Rör ner i smeten.
- Smöra och bröa en form med löstagbar kant och häll smeten i formen.
- Grädda kakan (175 grader) i exakt 24 min om formen är 20 cm i diameter. Om formen är 23 cm, grädda i 21 min. (Min form är 22 cm och kakan gräddades således i 22 min).
- Låt kakan svalna.

100 g philadelphiaost
60 g rumstempererat smör
2 tsk vaniljsocker
3/4 dl kakao
4 dl florsocker

- Blanda samman philadelphiaosten med smöret mha en gaffel, tills det blir en slät smet.
- Sikta ner florsocker, vaniljsocker och kakao i smörblandningen. Mosa med gaffeln till en slät smet.
- Bred glasyren över den avsvalnande kakan.
- Låt kakan stå kallt minst 3 h före servering.
- Serveras kylskåpskall med en klick vispad grädde.



1 kommentar:

Anna sa...

Det lät smarrigt... Själv ska jag göra mjölkchokladcheesecake i miniatyr till i påsk o det längtar jag efter ;-) Glad påsk! /Anna