lördag, februari 20, 2010

Siktkakor

Jag och Alma var som vanligt uppe med tuppen i morse och eftersom det inte finns så väldigt mkt att göra en lördagsmorgon kl sju så bestämde jag mig för att baka lite frukostbröd! Det här receptet ger 12 kakor, men jag gjorde på 1/3 eftersom min en halvlitersdeg är det mesta min maskin klarar av.

12 dl vatten
150 g jäst
300 g farinsocker
1 msk salt
4 ägg
rågsikt

- Smula sönder jästen i en bunke, häll över lite fingervarmt vatten så att jästen löser sig.
- Tillsätt resten av vattnet, socker, ägg och salt.
- Tillsätt rågsikt (lite i taget) och arbeta till en slät deg som släpper från bunkens kanter.
- Låt jäsa under bakduk 20-30 min
- Dela degen i 12 bitar, kavla ut till rundlar (ca 1 cm tjocka) och lägg på bakplåtspappersklädda plåtar (2 st/plåt).
- Picka kakorna med en gaffel och låt jäsa ytterligare 20 min under bakduk.
- Grädda i mitten av ugnen (225 grader) ca 10 min.
- Pensla kakorna med vatten när de precis tagits ur ugnen. Låt svalna under bakduk.

Inga kommentarer: