onsdag, januari 13, 2010

Drömmar

När jag var liten så älskade jag drömmar! Min farmor gjorde alltid sådana och förvarade i frysen och eftersom jag aldrig hade tålamod nog att vänta på att de han tina, så tycker jag än idag bäst om frusna drömmar!

150 g smör
150 g olja
4,5 dl socker
5,25 dl vetemjöl
3-4 tsk vaniljsocker
1 tsk hjorthornsalt

- Vispa samman smör och socker tills det blir vitt
- Blanda vetemjöl, vaniljsocker och hjorthornsalt i en skål. Blanda ner i smörblandningen försiktigt.
- Tillsätt oljan och rör till det är en massa som är rullbar.
- Rulla till små bollar och lägg på en bakplåtspapperklädd plåt.
- Grädda mitt i ugnen, 140 grader i 20 min. Öppna ej ugnsluckan förrens det är dags att ta ut kakorna, då kakorna kan sjunka ihop!

Notera: Om du aldrig bakat drömmar eller andra kakor med hjorthornssalt innan, så kommer du antagligen reagera på den stickande, oangenäma lukten (amoniak) när det är dags att ta ut kakorna. Det ska lukta så och det är ingen fara alls med kakorna =)

2 kommentarer:

Remsan sa...

Vilken fin blogg du har!

Anonym sa...

Dålig uppdatering måste jag säga..