tisdag, januari 12, 2010

Pad-Kra-Pau-Nua

Här kommer en riktig favorit hemma hos oss; Thailändsk köttfärsröra! Gjorde rätten för första gången när jag gick kurs i thailändsk matlagning och sedan dess har rätten lagats flera ggr i månaden, det är helt enkelt såååå gott!! Jag brukar göra på röd chili och skippa basilikan, så går det snabbt och enkelt eftersom jag alltid har det hemma.

500 g blandfärs
2-3 gula chilifrukter
3-4 vitlöksklyftor
3 msk matolja
1 tsk socker
1 tsk salt
1 tsk vitpeppar
(1 tsk glutamat)
2-3 msk golden mountainsås
1 msk ostronsås
1-2 medelstora gula lökar, skurna i stora klyftor
1 dl färsk söt basilika

- Lägg vitlöken och chilipepparen i en mixer och mixa samman till en grov smet.
- Hetta upp olja i en stor och djup stekpanna.
- Lägg i de mixade vitlöksklyftorna och chilin och låt dem steka under omrörning i ca 2 min.

- Tillsätt blandfärsen och låt steka under omrörning på hög värme i ca 8-10 min, så den får färg. Tillsätt sedan salt, socker, peppar, golden mountain och ostronsås.

- Tillsätt den gula löken och rör om på medelstark värme i ca 3 min. Lägg nu i de färska basilikabladen och rör om hela blandningen.

- Servera med ångkokt ris.

1 kommentar:

Willeett sa...

Hej! :) Det där ser jätte gott ut och vill prova göra detta!
Jag undrar om det finns nått annat du tror man kan använda istället för gold montainsås? har ostron sås och fisksås hemma:)