tisdag, december 29, 2009

Calamares

Hade ett paket med bläckfisk i frysen och tänkte testa att göra calamares, tycker alltid det är så gott när man är utomlands! Att jag dessutom fick till den mest perfekta frityrsmeten gjorde ju inget =)



3 bläckfiskar
150 g vetemjöl + lite extra
5 msk potatismjöl
1,5 tsk bakpulver
ca 2,25 dl vatten
2 msk olja
1/2 tsk salt
nymalen peppar

olja till fritering
citron som tillbehör

- Sikta vetemjöl, potatismjöl och bakpulver i en bunke.
- Rör ner vattnet, lite i taget.
- Låt dra i ca 30 min.
- Skär bläckfisken i 1/2 cm tjocka skivor, vänd dem i mjöl så att de blir ordentligt torra.
- Tillsätt salt, peppar och olja i frityrsmeten.
- Vänd bläckfisk ringarna i frityrsmeten och fritera i 180 grader varm olja tills de är gyllenbruna.
- Låt rinna av på hushållspapper och servera genast tillsammans med en klyfta citron

1 kommentar:

Daniella - Bakecake sa...

Hej!
God fortsättning på det nya året! Vilken härlig blogg du har, hittade den genom matbloggstoppen och jag kommer definitivt att titta in här fler gånger!

Om du har lust så kanske du kan titta in på min blogg där du kanske hittar något nytt recept? ;)
Du får också jätte gärna lämna en kommentar om vad du tycker om bloggen och gärna ge tips om vad jag kan göra bättre !
Ha det bäst!
Kram Daniella.