söndag, december 20, 2009

Kyckling med cashewnötter

Nu har jag fått till det!!!

I början av veckan var jag och handlade på "All världens mat" i början på veckan och fick då tag på det som jag uteslöt när jag gjorde kyckling med cashewnötter härromdagen. Bland annat köpte jag en ny ostronsås som innehåller 30% ostronextrakt istället för 3% i den jag brukar köpa. Att flaskan dessutom var dubbelt så stor och kostade mindre gjorde inte saken sämre!

Den här gången så smakade det precis så som jag tycker att kyckling med cashewnötter ska smaka, så försök få tag på de rätta ingredienserna för det lönar sig verkligen!!

2 kycklingbröstfiléer, tunt skivade
75 g cashewnötter
1 lök, grovt hackad
1/2 röd paprika, grovt hackad
1/2 grön paprika. grovt hackad
6 msk ljus soja
1 msk fisksås
4 msk ostronsås
1 msk chili i olja
1 msk tamarindsås
3 vitlöksklyftor
mjöl
3 msk socker
1 nypa salt
rapsolja

- Börja med att strimla kycklingen mycket tunt. Kycklingen kan med fördel vara lite frusen, då det är lättare att skiva den i tunna skivor.
- Marinera kycklingen i kylskåp, ca 40 min i en blandning av 1 tsk socker, 2 msk ljus sojasås och en nypa salt.
- Blanda samman 4 msk ostronsås, 4 msk soja, 1 msk fisksås, 2-3 msk socker, 1 msk chili i olja, 1 msk tamarindsås och 2 msk vatten/kycklingbuljong. Blanda väl.
- Hetta upp olja i en stekpanna eller wok. Lägg i cashewnötterna och fräs dem ljust gyllenbruna.
- Vänd kycklingen i mjöl
- Stek tills den är gyllenbrun och genomstekt.
- Hetta upp ca 2 msk rapsolja i en wok eller stekpanna. Lägg i vitlöken.
- Tillsätt lök och paprika, stek i ca 1-2 min (löken skall börja mjukna).
- Tillsätt kycklingen, cashewnötterna och soyablandningen. Rör om ordentligt.
- Häll upp på ett stort fat och servera tillsammans med nykokt jasminris

1 kommentar:

Hallon & Blåbär sa...

Mums, låter himla mumsigt.

Hoppas att du får en bra fortsättning på det nya året, på återseende!