måndag, december 14, 2009

Kyckling med cashewnötter

Har länge varit på jakt efter det perfekta receptet på kyckling med cashewnötter, något som jag äter ofta när vi är i Thailand. I våras gick jag en kurs i Thailändsk matlagning där vi lagade många rätter som "smakade som i Thailand". Tyvärr var inte kyckling med cashewnötter en av de rätterna... Detta receptet hittade jag faktiskt på youtube.com (!) och det var riktigt gott! Fortfarande en bit ifrån den man äter i Thailand, men jag kommer definitivt laga det igen!

2 kycklingbröstfiléer, tunt skivade
1 kopp cashewnötter
1 lök, grovt hackad
1/2 röd paprika, grovt hackad
1/2 grön paprika. grovt hackad
Soya, fisksås och Ostronsås
1 tsk sambal oelek
3 vitlöksklyftor
mjöl
socker
salt
rapsolja

- Börja med att strimla kycklingen mycket tunt. Kycklingen kan med fördel vara lite frusen, då det är lättare att skiva den i tunna skivor.
- Marinera kycklingen i kylskåp, ca 40 min i en blandning av 1 tsk socker, 2 msk ljus sojasås och en nypa salt.

- Blanda samman 4 msk ostronsås, 4 msk soja, 1 msk fisksås, 2-3 msk socker, 1 tsk sambal oelek och 2 msk vatten/kycklingbuljong. Blanda väl.

- Hetta upp olja i en stekpanna eller wok. Lägg i cashewnötterna och fräs dem ljust gyllenbruna.

- Vänd kycklingen i mjöl


- Stek tills den är gyllenbrun och genomstekt.

- Hetta upp ca 2 msk rapsolja i en wok eller stekpanna. Lägg i vitlöken.

- Tillsätt lök och paprika, stek i ca 1 min.

- Tillsätt kycklingen, cashewnötterna och soyablandningen. Rör om ordentligt.

- Häll upp på ett stort fat och servera tillsammans med nykokt jasminris.


2 kommentarer:

Perfekta Prinsessan Pernilla sa...

det är ju alltid svårt att få till det precis som det är utomlands, jag tror det är miljön runtomkring som gör lite intryck också :) men det ser väldigt gott ut iaf, älskar kyckling med cashewnötter!

Krissan sa...

Visst är det så, ingenting går upp mot en Thailandsemester!!!

Jag ska dock testa mig på detta recept en gång till, var några ingredienser jag inte hade hemma. Hoppas det blir perfekt då!