fredag, januari 29, 2010

Trattkantarellpaj med spenat, soltorkad tomat och valnötter

Så har turen kommit till mig i "Skicka vidare", en paj innehållandes trattkantareller, spenat, soltorkade tomater och valnötter. Receptet kommer från Åsa som har bloggen Hemma i radhuslängan. Pajen var god, men jag tyckte inte att trattkantareller och soltorkade tomater passade jättebra ihop. Nästa gång jag gör den så byts trattisarna ut mot chevré istället =)

Deg:
4 dl fullkornsvetemjöl
175 g smör
2-3 msk kallt vatten

Fyllning:
4 ägg
4 dl mjölk
2-3 dl riven västerbottenost
1 dl torkade trattkantareller
2 nävar färsk bladspenat
6 st soltorkade tomater
1 dl valnötskärnor
1 bit purjolök
3 krm salt
svartpeppar

- Rör ihop pajdegen och låt den stå kallt, gärna upp till en timme.
- Lägg den torkade svampen i vatten.
- Tryck ut pajdegen i en stor pajform, nagga skalet och förgrädda i 200 grader i 10-15 minuter.
- Grovhacka spenat, soltorkade tomater och valnötter, finstrimla purjolöken.
- Stek svampen i lite smör.
- Fördela ingredienserna i pajskalet. Vispa ihop ägg, mjölk och riven ost, salta och peppra, häll smeten över pajen.
- Grädda pajen längst ner i ugnen i 200 grader i 30-40 minuter eller tills äggstanningen stannat. Om pajen får fin färg redan tidigare, täck med lite aluminiumfolie.


Har nu skickat vidare mitt recept till Karin med bloggen En smak av Karin, hoppas hon ska tycka om det!

5 kommentarer:

Martina sa...

Ser smaskig ut tycker jag! Då följer vi nästa i ledet då....

Nette (Kardemumma Gumman) sa...

Spännande blandning! :) Den såg väldigt god ut, jag älskar paj!

Anonym sa...

Låter jättegott! Väntar med spänning på ett recept från dig nu att testa! :-)
Ha det bra!

Pinglan sa...

Det ser ju supersmarrigt ut!

Krissan sa...

Karin: Jag skickade recept till dig i fredags, har du inte fått det?