fredag, januari 29, 2010

Chokladkaka med lättvispad grädde

Har länge varit på jakt efter en kladdig chokladkaka som variation till den traditionella kladdkakan med kokos och nougat som vi brukar göra här hemma. Det jag letar efter är en lite högre chokladkaka, som är kladdig men inte rinnig (sådan som finns på en del caféer). I dag kom jag över detta recept och då var jag ju bara tvungen att testa! Resultatet var en otroligt god chokladkaka, ungefär som chokladmousse fast i kakform! Inte riktigt det jag letade efter, men helt klart värd att göra igen.


250 g mörk choklad (jag använde marabou mörk)
150 g smör
4 ägg
4 msk socker
1 msk mjöl

- Smöra en form med löstagbar kant.
- Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
- Bryt chokladen i bitar i en skål.
- Smält smöret och häll över chokladen och rör om till all choklad har smält.
- Vispa ner chokladen i äggen.
- Tillsätt mjölet och blanda väl.
- Grädda i 180 grader ca 15 min, till kakan stelnat på ovansidan men fortfarande är krämig inuti. - Låt svalna och ställ kallt.
- Servera med lättvispad grädde

3 kommentarer:

Anonym sa...

Wow vilken smaskig kaka! Snacka om att jag blev sugen :-)

Nej, det har inte kommit något... Men maila det igen till karin.toftling@telia.com så ska jag laga det i veckan :-)

Hallon & Blåbär sa...

Mumma, en härlig chokladkaka är ju aldrig fel =)

Anna sa...

En kladdig chokladkaka är ju supersmarrigt! Ser jättegott ut!!