tisdag, december 16, 2008

Ugnsrostade rotfrukter med kyckling och tomatsallad

Även om jag med största sannolikhet skulle kunna äta mig mätt på allt gott julgodis som bakas här hemma (man får ju inte glömma bort att jag faktiskt kämpar med min vikt, även om det inte alltid värkar så...), så blev den en riktigt god middag: Ugnsrostade rotfrukter med kyckling och tomatsallad! Receptet är för 2 personer.














Ugnsrostade rotfrukter:
2 potatisar
1 stor morot
1 stor palsternacka
1 msk olja
1 tsk honung
flingsalt, peppar

300 g kycklingfilé
3 msk olja
1 msk balsamvinäger
2 msk soja
1 pressad vitlöksklyfta.

2-3 tomater
1 finhackad gul lök
½ pkt fetaost
1 msk olivolja
1 tsk balsamvinäger
flingsalt, peppar

- Sätt ugnen på 225 grader
- Skala och dela potatis, morot och palsternacka i stavar.
- Lägg rotfrukterna i en plastpåse, tillsätt oljan, honungen, salt och peppar. Skaka om påsen så att oljan fördelas över alla rotfrukter.
- Häll påsens innehåll på ett bakplåtspapper och ställ in i ugnen i 30-40 min.
- Blanda samman olja, vinäger, soja och vitlök i en skål eller plastpåse-
- Dela kycklingfiléerna på mitten (så att de inte blir så tjocka) och marinera i minst 20 min (gärna längre).
- Stek kycklingfiléerna i stekpanna tills de är genomstekta.
- Skiva tomaterna och hacka löken fint. Tärna fetaosten. Blanda samman i en skål, tillsätt olivolja, vinäger och salt och peppar efter smak.

Servera!

Inga kommentarer: